Skip to main content

Företag vill att deras anställda ska vara så bemyndigade som möjligt, så att de kan göra det bästa arbetet och betjäna kunderna på det sätt de tycker är lämpligt. Genom att ge anställda flexibiliteten med distansarbete kan de ge sin personal möjlighet att göra sitt bästa arbete och behålla kvalitativa medarbetare. Här är fördelarna med en policy som tillåter anställda att arbeta hemifrån eller arbeta på distans:

Jobba hemifrån

Att arbeta hemifrån för distansarbete är ett flexibelt sätt att tjäna en inkomst. Distansarbete är också känt som mobilt arbete, distansarbete eller distansarbete. Dessa arrangemang kräver inte att anställda pendlar till centrala platser för att få sina jobb gjort. Termerna är dock inte alltid synonyma, så det är viktigt att känna till skillnaden mellan dessa tre typer av arbete. Nedan listas några av fördelarna med att arbeta hemifrån för distansarbete.

Distansarbete

Även om tanken på distansarbete för distansarbete är frestande, är det värt att fråga om det faktiskt är värt det för ditt företag. I vissa fall kan distansarbete förbättra ditt resultat genom att sänka din totala kostnad för att göra affärer. Flexibiliteten som ett distansarrangemang erbjuder kan till och med öka dina anställdas tillfredsställelse. Enligt en nyligen genomförd studie av Buffer har distansarbetare rapporterat en högre känsla av arbetstillfredsställelse. Dessutom rapporterar de bättre prestanda totalt sett.

Flexibelt arbete

Ett flexibelt arbetsschema på distans kan förbättra medarbetarnas tillfredsställelse. Distansarbetare kan välja vilken tid på dagen de arbetar och de kan eliminera de aspekter av sina jobb som de inte gillar. De kommer också att vara mindre benägna att leta efter ett annat jobb, eftersom de kommer att ha mer kontroll över sitt dagliga liv. Genom att erbjuda flexibla arbetstider kan arbetsgivare också attrahera anställda med erfarenhet inom områden som tidigare var ouppnåeliga. Flexibla arbetsarrangemang minskar också extern stress.

Självstartande attityd

En självstartande attityd är avgörande för att lyckas med distansarbete. Även om bristen på fysisk synlighet inte är ett problem, kan bristen på regelbunden interaktion med kollegor och ledning vara det. En självstartare som inte söker klarhet i engagemanget och flyttar prioriteringar från sin att göra-lista kanske inte lyckas med att arbeta på distans. För att motverka denna fråga måste den anställde kommunicera sina prestationer med ödmjukhet. En självstartare som är ödmjuk inför sina bidrag är mer benägna att lämna formella förslag till ledningen.

Tekniska utmaningar

En av de viktigaste utmaningarna i samband med distansarbete är hur man hanterar teknikstacken. En nyligen genomförd undersökning avslöjade att nästan 72 % av företagsledarna överväger investeringar i distansarbetare under de kommande två åren. Några av de högsta prioriteringarna inkluderar att förbättra företagsomfattande policyer och automatisera fjärrnätverksdrift. Att hantera risker och säkerställa efterlevnad är ytterligare utmaningar att hantera på en avlägsen arbetsplats. Vissa av dessa utmaningar är mer utbredda än andra. Dessa frågor varierar mellan vertikaler och branscher.